D kategorija: autobusa vadītāja perspektīvā profesija

16-июл, 15;34 alexpuskins 182

Autobusa vadīšana kopš padomju laikiem ir krietni vien mainījusies. Pirms gadiem 50 kopā ar šoferi autobusā strādāja arī konduktors, kura uzdevums bija veikt biļešu kontroli līdzīgi kā tas arvien ir vilcienos. Savulaik autobusos tik neaizstājamais darbarīks - slota - vairs salonā atsevišķā nodalījumā nav atrodams. Konduktora pienākumos ietilpa arī tīrības uzturēšana salonā un tā regulāra izslaucīšana, savukārt autobusa vadītājam nepieciešamības gadījumā bija jābūt gatavam savām rokām autobusu saremontēt. Mūsdienās gan šo pienākumu veic atsevišķi speciālisti.

Autobusa vadītāja profesija vienmēr bijusi ļoti atbildīga, jo pārvadājumu laikā šoferis uzņemas atbildību par vairāku desmitu pasažieru drošību. Tieši tāpēc D kategorija ir viena no tām, kuru iespējams iegūt tikai sākot no 24 gadu vecuma. Lai kļūtu par autobusa vadītāju, papildus D kategorijai jāiegūst arī kods 95. Autobusa vadītāja amats saistās ar stabilitāti un paredzamiem ikmēneša ienākumiem. Viens no atpazīstamākajiem uzņēmumiem Latvijā, kas aicina darbā D kategorijas vadītājus, ir “Rīgas satiksme”.

Bieži vien autobusa vadītāja karjera attīstās, kļūstot par kravas auto vadītāju, tālbraucēju, kas ir viena no pelnošākajām profesijām Latvijā. Saskaņā ar portālu algas.lv, vidējā autobusa vadītāja mēnešalga Latvijā ir 1112 EUR. Savukārt tālbraucēji pelna aptuveni 1500-2000 EUR pēc nodokļu nomaksas. Turklāt tā ir ļoti pieprasīta profesija un uzņēmumi pieņem darbā arī šoferus no ārzemēm, jo nozarē arvien trūkst darbinieku.

Cik maksā D kategorijas kursi?

Lielākajā Latvijas autoskolā Presto braukšanas nodarbības maksā sākot no 42 EUR. Valstī noteiktais minimālais braukšanas nodarbību skaits ir 6, kas nozīmē, ka jārēķinās ar minimālo ieguldījumu vismaz 252.00 EUR apmērā. Pie teorijas izdevumiem pieder dokumentu noformēšana, teorijas kurss, medicīniskā izziņa un pirmās palīdzības kursi, kuru izmaksu kopsumma ir 129 EUR. Ar CSDD saistītie izdevumi ir braukšanas mācību atļauja, valsts teorijas un braukšanas eksāmens un vadītāja apliecības izsniegšana, kas kopā izmaksā 91,54 EUR. Iespējams prognozēt kopējos minimālos izdevumus D kategorijas iegūšanā, kas sastāda 472,54 EUR.

Tāpat ir spēkā Eiropas direktīva, kura nosaka, ka pasažieru transportlīdzekļu vadītājiem ir vajadzīgs profesionālās kompetences apliecinājums. Tas ir 95. kods jeb profesionālo šoferu periodiskie apmācību kursi. Šo kursu ietvaros 35 stundās tiek apgūtas zināšanas par tiesību aktiem, rīcību pēc ceļu satiksmes negadījuma, utt. Dārgākais šajā kategorijā ir valsts braukšanas eksāmens, kura mēģinājums maksā 106.49 EUR, bet citi ar CSDD saistītie izdevumi kā braukšanas mācību atļauja, teorijas eksāmens un tiesību izsniegšana kopumā izmaksā 40,84 EUR. Dokumentu noformēšana un teorijas kursi kopā izmaksā 50 EUR. Ja pirmā palīdzība jau ir nokārtota un medicīniskā izziņa iegūta, iespējams ietaupīt 84 EUR.

Lai kļūtu par autobusa vadītāju, jārēķinās gan ar D kategorijas, gan kods 95 apmācību izmaksām, kas kopumā sastāda minimālo ieguldījuma summu 669,87 EUR apmērā.

Autobusa vadītāja darba iespējas

Kā viena no populārākajām izvēlēm D kategorijas vadītājam ir iespēja pieteikties darbā par reģionālo starppilsētu maršrutu autobusu vadītāju. Piemēram, SIA “Norma A” autobusa vadītājam Rēzeknē piedāvā atalgojumu pat līdz 1400 EUR bruto, sociālās garantijas un papildus motivāciju par pārdotām biļetēm. Kā viens no zināmākajiem uzņēmumiem pasažieru pārvadājumu sfērā ir “Rīgas satiksme”, kas piedāvā likmi 6.44 - 7.44 bruto stundā. Darbā aicina arī tādi uzņēmumi kā “Liepājas autoparks”, “Ventspils reiss”, “Nordeka”, uc.

Autobusu vadītājiem iespējams arī strādāt nepilnas slodzes darbu, kas var būt iespēja papildus piepelnīties. Piemēram, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” piedāvā darba vietu uz nepilnu dienu - 1 līdz 3 stundas dienā, atalgojums - 15-20 EUR neto.

Turklāt iespējams pieteikties darbam ne vien iekšzemes, bet arī starptautiskos pārvadājumos. Piemēram, viena no kompānijām, kas darbā aicina D kategorijas autobusu vadītājus, ir Ecolines. Kā pamatprasības pretendentiem šajā gadījumā ir ne vien D kategorijas apliecība, bet arī valodu prasmes - gan krievu, gan latviešu, bet tādas svešvalodas kā angļu vai vācu tiek uzskatītas par priekšrocību. Tā ir iespēja strādāt starptautiskā un stabilā uzņēmumā, turklāt nepieciešamības gadījumā uzņēmums gādā arī par naktsmītnēm un sola papildus piemaksas atbilstoši darba kvalitātei.

No autobusa vadītāja par tālbraucēju

Kā to parāda portāla algas.lv iezīmētais autobusa vadītāja karjeras attīstības ceļš, viens no potenciālajiem izaugsmes virzieniem ir tālbraucējs. Tomēr tik pat labi šī attīstība var notikt pretējā virzienā - no tālbraucēja kļūstot par D kategorijas autobusa vadītāju.

Lai kļūtu par tālbraucēju, jāiegūst C un CE kategorija, kā arī jānokārto kods 95 apmācība. Kopējie izdevumi par apmācību sasniedz teju 1500 EUR, tomēr ilgtermiņā ieguldījums atmaksājas. Jau viena tālbraucēja mēnešalga šo ieguldījumu kompensē. Dažu gadu laikā iespējams uzkrāt vairākus desmitus tūkstošus. Tieši pievilcīgais atalgojums ir iemesls, kāpēc daudzi ir gatavi pievērsties šai profesijai. Tāpat tā nodrošina pietiekamus ienākumus, lai uzturētu ģimeni.

Lemjot par labu tālbraucēja vai D kategorijas autobusa vadītāja profesijai, katrā no tām jārēķinās ar saviem trūkumiem un bonusiem. Lai arī tālbraucēju algas ir augstas, šīs profesijas pārstāvji ilgstoši var būt spiesti atrasties ārpus valsts. Tas nozīmē, ka ģimenes locekļu dzimšanas dienas, Ziemassvētkus vai citus nozīmīgus svētkus var nebūt iespējams pavadīt kopā noteiktajā datumā. Savukārt D kategorijas autobusu vadītāju algas ir zemākas kā tālbraucējiem, tomēr daudzi novērtēs iespēju būt tuvāk ģimenei.

D kategorijai ir nākotne!

Kā to paredz Eiropas Zaļajā kursā nospraustās vadlīnijas par CO2 ierobežojumiem, līdz 2050. gadam plānots pāriet uz dabai draudzīgākiem pārvietošanās līdzekļiem. Saskaņā ar Autotransporta direkcijas un Satiksmes ministrijas izstrādāto nākotnes sabiedriskā transporta koncepciju, paredzēts īstenot pasākumus, kas veicinātu iedzīvotāju izvēli tieši par labu sabiedriskajam transportam.

Lai šo mērķi sasniegtu, ieplānots attīstīt bezmaksas sabiedriskā transporta konceptu. Nākotnes autobusu pārvadājumu sfērā plānots iekļaut gan komerciālos, gan valsts dotētos maršrutus. Jau līdz 2030. gadam paredzēta intervāla grafika ieviešana, kā arī pakāpeniska pāreja uz bezizmešu autobusiem. Paredzams, ka D kategorijas autobusu vadītāju algas nākotnē pieaugs un arī darba apstākļi tikai uzlabosies.

Satiksmes ministrija norādījusi, ka D kategorijas un autobusu biznesu aktualitāte ir prognozējama vismaz uz turpmākajiem 10 gadiem. Tas autobusu nākotni un lēmumu iegūt D kategorijas apliecību visnotaļ raksturo kā pozitīvu.

http://fiatforum.lv/http://fiatforum.lv/